onsdag 12 juni 2019

Dag 1 - Överfarten

Tisdag morgon kl 03:30. Väckning och avfärd. Resan började redan på måndagen när vi åkte bil till Gardemoen. Vi är; Jag, Felix, Nils, Helen och Fredrik. Nils var Felix klasskamrat t o m i fredags när de gick ur nian. Helen är mamma till Nils och Fredrik är Helens sambo.
Vi tog in på hotell Thorn Gardemoen som var väldigt bra att bo på natten innan. Vi fick varm kvällsbuffé när vi kom och rummen var bra. Kl 4 åt vi frukost på tisdagen och sedan drog vi till flygplatsen. 
Här står det förväntansfulla gänget.
Vi flög till Bryssel och bytte där till ett annat plan. Om mina flygresor varit obekväma och jobbiga förut så var nog denna den enklaste.
Felix och Nils nöje under resan.
Vi hade också medvind och kom fram till New York en timma innan utsatt tid.
Det var mycket folk på JFK. Vi som minns hur krångligt allt kunde vara i de forna öststaterna fick en flashback i detta möte med de amerikanska myndigheterna. Flygplatspersonal och det systemet de jobbar efter i USA är nog det ineffektivaste jag någonsin sett. Massor med personal på fel ställen och en utstrålning av ointresse och förakt mot resenärerna. 

Men vi lyckades till sist ta oss igenom. Vi tog en taxi in till hotellet och fick möta Manhattans skyline lite grann från bilen. Tyvärr tog taxin en lite väl nordlig väg via La Guardia så vyn blev inte optimal.

Det krånglade lite med rummen men till slut kunde vi landa i våra rum. Först då kan jag slappna av på riktigt.

Redan första dagen betade vi av en massa måsten. Vi gick Broadway söderut ner till Times square.

Först efterlängtad pizzaslice på Cheesy's.
Här kommer gänget. Redo att möta Manhattan till fots. Det slår mig när jag har nya människor med mig hur mycket jag egentligen vet om den här staden. Jag kan inte vara tyst långa stunder utan ”måste” berätta det ena och det andra. Det kanske blir jobbigt för sällskapet. Jag ska fråga dom.

Vi satt en stund på ”läktaren” vid Times square och bara tomglodde på allt.
Vi var jättetrötta. Vi gick sedan 7:th av norrut till Central park och gick igenom parken till 72:nd st via The mall,

Bethseda fountain och Strawberry fields. Sedan gick vi norrut via Columbus av och Amsterdam av innan vi gick ner till Broadway igen och gick hem.

Lite blandade bilder från vår utflykt.


Felix var min fotograf. Jag glömmer numera att fota.

Slitna och sömniga kunde vi gå och lägga oss kl 21 denna kväll.

27 370 steg redan dag 1!

2 kommentarer:

  1. Äntligen! En blogg värd att läsa.👍

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att ni är på plats och att resan gick bra.

    Att läsa dina reserapporter från New York är ett STORT nöje, det vet du att jag tycker. Ser med spänning fram emot fortsättningen! Kul att ni är ett större gäng denna gång.

    Haha, jag känner igen mig i det där att som "New York-expert" vilja dela med mig av massa info, ombedd eller ej ...

    SvaraRadera