fredag 14 juni 2019

Dag 3 - The Bronx, mm

Vaknade halv sex igen och skrev blogginlägg. Felix sov så gott en stund till. Han sover ljudlöst vilket uppskattas. Ibland händer det tydligen att inte jag gör det enligt honom. 
När jag skrivit inlägget gick jag ner till Broadway för att ladda upp det. Jag fick sitta en stund för att få ordning på text och bilder och det började regna. Jag gjorde ändå klart och skärmen och tangentbordet var oroväckande blöta när jag slog igen locket. Jag köpte cappucino och en bagle och gick upp till rummet igen.
Enligt väderleksrapporten skulle det regna mellan 9 och 16 denna dag men det började tidigare med ett tätt ihållande stilla regn.
Vi träffades hela gänget kl 9 i lobbyn på hotellet. Det var dags för gemensam frukost på Absolute bagles som ligger bredvid vår livsmedelsbutik nere på Broadway. Kl 9 är frukostrushen över och de flesta har åkt till jobbet men det var svårt att få bord på det lilla stället ändå. Jag åt inget eftersom jag redan haft min frukost.
Denna dag skulle jag träffa Ivar uppe hos honom i Bronx. Jag lämnade sällskapet och åkte upp till honom.
Det regnade ihållande och mitt paraply läckte i vecken vid pinnarna. Felix och Nils skulle shoppa idag och Helen och Fredrik skulle till FN-huset.
När jag kom upp till 167:th st stod Ivar och väntade vid utgången. Återigen blev det ett kärt återseende. Vi gick sedan hem till hans lägenhet där jag aldrig varit förut. Lägenheten var fin med New York-mått mätt. Vi gick runt och tittade innan vi satte oss för att göra iordning hans nya iPhone (Felix gamla iPhone 6). Vi har den arvsordningen. Felix ärver mina och Ivar ärver Felix. Mina två t-tröjor och två vindspel tog vi med oss när vi lämnade lägenheten för att äta lunch. Det regnade fortfarande ymnigt. Vi gick till ett spanskt ställe (som jag gärna föreslår när Ivar är med). Jag beställde rice and beans and steak with onions. Jag fick en jätteportion men det var så gott så jag slukade allt.
Gult ris, röda bönor och två lövbiffar med karamelliserad rödlök. Det var helt fantastiskt gott. Man häller bönorna över riset och blandar runt lite i det. Jag tog lite stark sås på det också. När vi kom ut från restaurangen sken solen från klarblå himmel.

Vi började gå söderut mot mitt hotell för att lägga ur mina grejer.
Vi gick ner till 161:st st där Yankee stadium ligger och sedan över Harlem river via Macombs Dam bridge.
Sedan gick vi St Nicolas av söderut genom bl a Sugar hill.
För er som var med i slutet av 70-talet så var det i det här området rappen uppstod då. Rappers delight med Sugar hill gang kommer ni säkert ihåg. Vi bytte aveny till Amsterdam och korsade 125:th st och fortsatte söderut. Vi gick upp till huset där Ivar bodde när jag träffade honom 2008 för att minnas. Sedan fortsatte vi Amsterdam och bytte till Broadway. Väl framme lastade jag ur ryggsäcken och vi gick ut igen.

Här är vindspelen som jag ska tonsätta kapellet med när jag kommer hem.
Vi satte oss på bänkarna på Broadway och inväntade Felix och Nils som tydligen var på väg hem. Ivar gick och köpte en plastmugg med isbitar för 50 cent. Han hade färdigblandad vodka gimlet med sig i en flaska och slog helt sonika upp en grogg i solgasset och började sippa på den.

Felix och Nils kom efter en stund. De hade varit på shoppingrunda hela dagen och börjat på Century 21. Sedan tog de sig upp till Union Square och gick i fler affärer. Det åt också lunch där på ett ställe som hette 5 Napkins.
Burgare. De åkte sedan upp till Macy’s och gick där i flera timmar. Dock blev det inte så mycket handlat.

Ivars och Felix återseende var också kärt. Vi pratade en stund och grabbarna gick upp till hotellet för att göra sig av med varor och ryggsäckar. Endast Felix kom tillbaka till oss.
Vi tre gick ner till Riverside park och gick söderut. Vi gick sedan ner till Hudson river park och följde Hudson river söderut. Jag behövde kissa och vi hittade till slut toaletter. Inte så fräscha med utrustade med en underbar skylt som talade om att man skulle spola tre gånger innan man gjorde sina behov och tre gånger efter. Det fanns ingen spolmöjlighet på torrdasset dock.
Helt underbart och SÅ amerikanskt. Vi gick upp till Broadway igen på 79:th st. Felix var trött så vi skiljdes från Ivar och tog buss upp till hotellet för att träffa de andra och slappa. Vi bestämde att vi skulle träffas kl 19 och äta gemensam middag. Den skulle intas på Shake schack på 77:nd st kom vi fram till och tog tunnelbana ner till 79:th st. Väl framme så var stället stängt för en privat fest så vi åkte hem igen.

Vi fick för oss att vi skulle äta indiskt och det finns ett outforskat litet ställe runt hörnet där vi bor.
Männen (förutom jag som inte var hungrig än efter lunchen) beställde Chicken Tikka masala.
Helen beställde Palak paneer och jag en tallrik soppa. Som tilltugg fick vi papadums och två underbara såser.
Den gröna såsen var gjord på koriander, mynta, chili och troligen lime och vitlök.
Den var helt fantastisk och jag ska försöka återskapa den hemma någon gång. Jag åt en hel sådan burk själv på papadums. The man of too much, igen...Vi var tvungna att beställa in mera sås. Den andra såsen var en söt tamarindsås. Också god men passade nog bättre till varmrätterna. Min soppa var också god. Linssoppa med koriander bl a. Mätta och belåtna gick vi sedan till sängs.

26 247 steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar