måndag 17 juni 2019

Dag 6 – Harlem och The Outlaws

Vaknade 7 vilket var sent men det gjorde inget. Jag hade inte mycket kvar att skriva på för bloggen. Vi delade på oss redan kl 9 på morgonen. Gänget skulle äta frukost och sedan åka till 9/11-museet. Inget som jag intresserar mig för just nu. 
Jag gick upp till Amsterdam ave och gick norrut. Jag köpte kaffe och bagel på ett litet ställe och gick och satte mig i en liten park bredvid den stora katedralen Cathedral of Saint John the devine tror jag den heter. Världens största katedral för övrigt. 

Här satt jag med min frukost.
Med utsikt över denna konstiga skulptur.
Jag gick sedan norrut mot 125:th st för att shoppa lite. Det är så fint upp mot Harlem.
Det blir lite kulligt och i dalen där framme går 125:th st. 

Jag gick förbi Apollo theatre och tog en bild på en minnesplakett.
Jag körde lite livevideo på Facebook också och tog upp en sak jag märkt. När jag är här älskar jag människor. Jag blir glad av möten på gatan och jag ler åt människor och är hjälpsam. Hemma undviker jag nästan folk till vardags. Jag har ju insett att jag är en introvert exhibisionist men här är jag oftare extrovert än hemma. Det har alltid varit så när jag har varit här. Det kanske är här jag hör hemma. Om det nu är bättre att vara extrovert. Det verkar vara det man ska vara för att passa in. Framförallt i yrkeslivet där man ska sitta i öppet landskap och vara glad och intresserad av andras arbetsuppgifter.

Jag köpte två skjortor till mig själv idag. Och en t-tröja till. 
Utsikt från Burlington´s i Harlem.
Sedan tog jag tunnelbanan till 110:th st (Central park north) och gick hemåt. Jag stannade vid en indisk restaurang och tänkte luncha men han hade inte det jag ville ha. Jag gick då till den indiska vi åt på härom kvällen och käkade jättegod lunch där. 
Lamm Tikka masala och mangolassie.

Sedan gick jag upp och lastade ur mina kläder och la mig och slappade ett tag. Felix kom efter en stund.
De hade varit på 9/11-muséet och han tyckte det var ok. Men det kostade 30 dollar i inträde. Sedan gick de en ny shoppingrunda på Century 21 och åkte vidare till Macy´s igen. 
De hade ätit burgare på Shake schack och det var gott.
Vi träffades igen utanför hotellet hela gänget. De ville se Chinatown och Greenwich village. 

Jag skulle på konsert. The Outlaws som jag lyssnat på mycket de senaste åren. Jag tog en papperskarta i receptionen och ritade in en föreslagen rutt. Vi träffade ägaren till hotellet och han var glad att se mig igen. 
Jag kommenterade hans nya bil som stod utanför och presenterade mitt sällskap. Han ville förevisa ljudsystemet i bilen och gick med ut. Fredrika sa sedan att varje fälg till den där bilen kostar 30-40 000 kr.
Sedan tog vi tunnelbanan. Jag klev av vid 50:th st och gick ner till Sony hall på 46:th st. De andra åkte vidare till Canal st.
När jag kom fram till stället var det ingen kö som jag räknat med. Det var bara några personer där och jag var nästan först. 
Sångaren i bandet Henry Paul kom ut och han bjöd mig på en selfie.
Sedan släpptes vi in och jag fick en jättebra plats framför scenen. 
De hade roliga dörrhandtag på stället. Efter en stund kom servitrisen med en kvinna som bordssällskap till mig. En asiatist ensam tjej som var glad och jättetrevlig. Det var dock svårt att förstå vad hon sa i sorlet. Jag tog Heiniken liksom hon och hon beställde in mat som hon prompt ville dela med mig men jag var inte hungrig. Jag åt några ”pliktpommesfrites” och någon jätteräka. 
Det första bandet på scenen hette ”Southern steel band” och spelade egna låtar och covers. Bl a ”One way out” och ”Free bird” som de gjorde fantastiska versioner på. 
Sedan kom ”The Outlaws” och herregud vad bra de var! Helt underbar konsert även om den var lite kort. Tyvärr var det bara ca 100 pers i lokalen och det kändes inte bra. 

När jag skulle betala notan visade det sig att min bordsdam redan gjort det medan jag var på toa. Sedan frågade hon om hon skulle skjutsa hem mig och det fick hon ju gärna. Vi gick till hennes bil via Times Square som är en helt sjuk plats på den tiden av dygnet. 
Sedan flög vi i jättefart över korsningarna  på väg norrut på Broadway. 

Vi pratade en stund i bilen innan jag gick ur och vii beslöt att träffas en gång till innan jag åker hem. Vi kunde träfffas imorgon när hon slutar jobbet kl 23. Hon jobbade tydligen som polis och skulle patrullera Times square imorgon. Jag sa ja men tyckte det var sent men jag ska åka ner ändå imorgon och träffa henne. Vi har inte gjort upp vad vi ska göra men jag fick en idé att jag vill se Manhattans nattskyline från Brooklynsidan. Det ska jag föreslå inför vår date.

De andra hade varit i Chinatown, Little Italy och Greenwich village. Här kommer lite bilder från deras tur.





18 522 steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar