lördag 15 juni 2019

Dag 4 - The Vessel

Vaknade 04:49 och började blogga. Gick ner till Broadway för att ladda upp inlägget och satt och frös i morgonblåsten. Sedan gick jag tillbaka till rummet där Felix fortfarande låg. Klockan var 7 och jag kröp ner en stund till. Felix fick väcka mig strax efter 8 för att vi skulle möta de andra kl 9. Det var gott att få sova lite till.

Vi käkade bagel och kaffe på sofforna på Broadway.
Sedan åkte vi ner till 50:th st. De andra skulle åka upp till Top of the rock idag. Men jag väntade nere. Jag har varit uppe där nog många gånger nu och det kostade 38 dollar.
Jag stod och väntade på 5:th ave vid St Patrick’s cathedral. Jag har aldrig tänkt på den kyrkan förut.
En ny skulptur som kommit upp på 5:th ave.
De kom ut igen efter en timma och verkade nöjda med utsikten.

Felix bilder från toppen.
Felix hade spanat in ett par skor på Adidas-store strax innan de åkte upp till utsikten och nu var det dags att gå ner och köpa dem. Det var 30% off på skorna och han har nog tittat på sådana i över ett år tror jag.
Nu gjorde han slag i saken och gick med den där skokartongen som en snuttefilt resten av dagen.

Vi gick sedan ner till Koreatown (32:nd st) och käkade lunch på ett ställe som hette Koku ramen. Det var gott men jag minns inte vad min mat hette.
Nudelsoppa med en fläskbit och ett halvt ägg i.

Här sitter vi.

Efter lunchen gick vi ner till 23:rd st och Broadway till Flatiron.
Vi satt där en stund och Felix Facetimade med sin mamma. Sedan började vi ta oss mot 10:th ave. Vi tog en buss som åkte längs 23:rd st västerut. När vi kom fram gick vi söderut för att gå på the High line från början vid 13:th st. Vi gick igenom Chelsea market också ett varv på vägen ner och gick på toa där.
Vi beträdde the High line från 14:th st och gick i sakta mak norrut. Gångbanan var till stora delar inpackad i skyddsnät och ställningar eftersom omfattande husbyggnationer sker precis i anslutning till där alla människor befinner sig.
De hade byggt till en snutt på gångbanan som kallas The Spur. Den har inte jag sett förut. Franklin ville också se den nya delen och kom upp ur ryggsäcken en stund.
Sedan hade de också byggt ihop banan med det nya området Hudson yards.
Ett område med en massa höga hus med glaspaneler och ett jätteköpcenter med märkesbutiker. På den utstickande avsatsen på det ena huset ska ett observationsdäck öppna snart. Det högsta utomhusdäcket i västra hemisfären.
De har även byggt en trappskulptur som heter The Vessel. Den hade vi biljetter till att få gå upp i. De tar bara in ett visst antal besökare åt gången. Det var häftigt trots att jag inte gillar höjder. Här kommer lite bilder därifrån.






Vi tog en avslutande bild på oss alla på en plats som var avsedd för att ta bilder rakt upp.
Det var blå belysning där och vi blev som vi blev på bilden.

När vi var klara med the High line tog vi oss hemåt med buss och tunnelbana för att slappa en stund på rummet. Efter en timmes slappande gick vi ut igen.
Felix provkörde sina nya skor förstås. Nils provkörde sina nya Vans.Vi gick ner till cheesy’s och köpte en varsin pizzaslice. Som efterrätt åt vi underbar glass på 16-handles. Ett ställe jag varit på förut och även bloggat om. Man fyller på glass själv med olika smaker med hjälp av mjukglasshandtag. Det vill gärna bli för mycket och för dyrt eftersom man väger glassen sedan och betalar efter vikt. Felix och min glass kostade 17 dollar. När glassäventyret var över gick vi alla hem och sov jättegott.

25 014 steg.

1 kommentar: