torsdag 13 juni 2019

Dag 2 - Brooklyn bridge

Vaknade i omgångar i natt. Felix sov mera kontinuerligt. 05:30 skrev jag gårdagens blogginlägg. Under tiden vaknade Felix och jag gick ner till Broadway för att ladda upp inlägget med bilder på Internet. Nätverket funkar ganska bra på hotellet men till att ladda upp bilder räcker det inte till.

Vi träffades hela gänget kl 9 och gick ner en bit på Broadway till en Diner och åt frukost. 
Jag tog French toast och Felix tog pannkakor. 

Här sitter gänget.
Sedan fortsatte vi till 96:tte gatan för att fixa metrokort. Vi tog tunnelbanan till High street på Brooklynsidan och gick ner till Brooklyn bridge park och strosade runt en stund. Vyn därifrån är fantastisk och jag kan inte se den för många gånger. 



 Trinity church längst in på Wall street.
När vi kände oss nöjda gick vi till korsningen Washington street och Front street för att ta den obligatoriska bilden på Empire state building mellan benen på Manhattan bridge.
Därefter tog vi en varm plockbuffé och gick ner till vattnet för att äta lunch. 


Vyn från detta lunchställe är helt ok.
Mätta och nöjda gick vi över Brooklyn bridge till Manhattan. Gänget började slakna alltmer i solen och flera i gänget avslutade dagen med väldigt solbrända nackar. Felix var en av dem. Det var varmt idag men inte så hög luftfuktighet. När vi kom över bron gick vi till Oculus och tittade in där. Vi gick också ner till en av bassängerna där WTC-tornen stod innan flygplanen störtade in i dem. Gänget gick vidare till Century 21 för lite shopping men därinne tog krafterna slut för de flesta. Alla ville bara hem till hotellet. Jag köpte en skjorta och lite strumpor. Felix köpte kalsonger. Efter att shoppat lite halvhjärtat åkte vi till hotellet och tog en timmas paus.

Jag blir inte lika slak som de andra och det känns bra. Jag har nog gått ner 10 kilo sedan jag var här sist och det tror jag visar sig på detta sätt.

När vi slappat åkte vi ner till samma ställe igen och fortsatte den planerade turen för dagen. V gick från Century 21 till Broadway och ner till Battery park via ”Tjuren” i brons vars pungkulor alla kvinnor ska fotografera sig med. Det var kö till pungkulorna. Vi satt sedan och vilade i omgångar på olika ställen i Battery park och tittade på folk och ekorrar. Den avslutande promenaden gick genom financial district via Pearl street. Den har blivit en av mina favoritgator att gå. Vi käkade burritos och quesadillas på något ställe och sedan åkte vi hem. Felix, Nils och jag gick upp till Toms restaurant och köpte varsin milkshake som vi sög i oss när vi gick till hotellet nedför Broadway.

20 032 steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar